Operathriller

Författaren Alexander Ahndoril skriver en thrilleropera för Göteborgsoperan. Operan kommer att heta Sömnkliniken och får sin premiär våren 2009, är det tänkt. Musiken skrivs av Carl Unander-Scharin som från den första juli blir Göteborgsoperans "huskompositör".

Trollflöjten på bio

image23


Nästa fredag har Kenneth Branaghs version av Trollflöjten biopremiär i Sverige. Här utspelar sig historien under första världskriget och norska men bl.a. i Sverige utbildade Silvia Moi gör Papagena.

Filmen har en hemsida med en mängd material, även om Operatrisen tycker att det är ganska illa att Nattens Drottning åtföljs av ett klipp om sopranens röstomfång -- där det är höga C som visas som övre gränsen.

Uppdaterat: en intervju med Kenneth Branagh i Expressen.

Woody Allen regisserar Gianni Schicchi

Operan i Los Angeles kommer att inleda spelåret 2008/09 med en produktion av Triptyken av G. Puccini där Gianni Schicchi kommer att regisseras av Woody Allen. De övriga två operorna, Il tabarro och Suor Angelica, kommer att regisseras av William Friedkin, en annan Oscarvinnande regissör, mest känd för Exorcisten.


Ringen på TV

SVT ska spela in Stockholmsoperans uppsättning av Ringen. Inspelningarna börjar i höst och programmen kommer att sändas under hösten 2008. Opera på TV förlorar alltid ganska mycket men det är bra mycket bättre än ingenting och med tanke på hur få föreställningar det har varit -- och hur dyra biljetterna blivit -- är det nog många som velat men inte kunnat se föreställningarna.


Operakollo

Om detta ändå hade funnits när Operatrisen var liten! Operatrisen känner inte något av de barn som deltar och det vore nog märkligt att försöka smita in på redovisningen utan någon sådan anknytning men nog skulle det vara roligt.

Vildvuxet i växthuset

image22

Stockholms senaste operahus -- ett växthus i Rosendals Trädgård. Där spelas just nu föreställningen Vildvuxet med operasångerskorna Katija Dragojevic, Jeanette Köhn och Miriam Treichl och pianisten Love Derwinger. Ett operacollage om liv och sång. Tre föreställningar kvar -- ikväll, lördag och söndag -- och ett i övrigt fullt program gör att Operatrisen möjligen hinner med söndagen. Och det hon läst gör henne faktiskt en aning skeptisk; opera med husgeråd har hon sett en hel del av, känns det som, men sångerskorna är bra så kanske...

Recensioner från SvD och Expressen.

Ida Falk Winland utslagen

image21

I går tävlade Ida Falk Winland i Cardiff Singer of the World med ett program som Operatrisen gillar, och hoppas att även cabalettan ingick i Ann Trueloves aria ur Brittens A Rake´s Progress, vilket inte var fallet vid den radiosända konserten för några veckor sedan. Tyvärr gick hon inte vidare till slutfinalen, det gjorde i stället en japansk koloratursopran. (Deltagarna tävlar först i fem semifinaler där en från vardera går vidare till den slutliga finalen.)

Uppdaterat: Operatrisen har missuppfattat reglerna. Det är inte så att konserternas respektive vinnare går vidare till slutfinalen, vilka som går vidare väljs separat av juryn. Ida Falk Winland gick i alla fall inte vidare men detta var inte fastställt när inlägget ursprungligen skrevs.

Uppdaterat: man kommer att kunna se denna semifinal samt finalen i SVT1 lördagen den 28 juli.

Barbara Bonney sommarpratar

image21

Den 25 juli kommer Barbara Bonney att sommarprata i P1. Operatrisen kommer att lyssna om hon har möjlighet, annars blir det efterhandslyssnande på Internet.

Svenska Dagbladets operapris

I lördags skämdes Operatrisen rejält när hon såg Svenska Dagbladets löpsedel. Operapriset hade tillfallit... Maria Sundqvist. Ett namn Operatrisen inte kan minnas att hon hört. Någonsin. Pinsamt. Visst har hon läst om Operaverkstan i Malmö men aldrig varit där. Och med tanke på att barnopera och -teater ligger Operatrisen varmt om hjärtat är också det en aning genant. (Men barnopera ska Operatrisen skriva om någon annan gång, för det är långt ifrån allt av den sorten som får hennes hjärta att klappa.)

Opera för nybörjare...

I morgon har Verdis Rigoletto nypremiär på Operan i Stockholm. Så här i skolavslutningstid kan det kanske passa bra med denna version av Caro nome... Matematik och sång i ett. (Men vid närmare eftertanke är det i höst vid skolstarten den kommer att passa. Nåja, håll tillgodo ändå.)

(Operatrisen har inte någon god hand med tekniken och lyckas inte länka så att klippet visar sig här.)

Miss Very Wagner

image18
Foto: Anna Diehl, Dansens Hus


Häromkvällen tittade Operatrisen på Charlotte Engelkes föreställning Miss Very Wagner på TV. Operatrisen är inte någon wagnerian och har ett lite blandat förhållande till hans verk. Kanhända har hon aldrig avsatt den tid som faktiskt krävs för att ta sig ned en bit genom lagren. Ringen uppskattar hon dock mycket.

 

Nåväl. I denna TV-version snabbspolas vissa delar av föreställningen och Operatrisen saknar lite av sammanhanget och mycket av stämningen som måste ha funnits på teatern. I TV blir det förmodligen lättare att se och höra bristerna än förtjänsterna, även om Operatrisen sitter fascinerad stora delar av tiden. Men det är ojämnt. En del av skämten faller platt till marken och får Operatrisen att längta efter Anna Russel, vars tjugominutersgenomgång av Ringen saknar motstycke. Och även om det av många ses som en rolig föreställning ser Operatrisen också något mycket sorgligt.

 

Den röda tråden är "how a good soprano behaves" och exemplen är Senta, Elsa Isolde och Brünnhilde. Kommentarerna är bitska med feministisk infallsvinkel men identifikationen är samtidigt total. Kvinnan som vill vara tillags men ändå absolut inte. Kvinnan vars drömmar krossas. Kvinnan som går under på ett eller annat sätt. Analysen är ganska grund men bitvis träffande och visuellt är det vackert men sångligt är det värre. Wagner kräver mycket av sina sopraner och Engelkes gör vad hon kan för att hennes sång inte ska jämföras med en Wagnersoprans men det blir knepigt. I alla fall när Isoldes Kärleksdöd med Birgit Nilsson (?) spelas i bakgrunden. Då längtar Operatrisen efter originalet.

 

Men den där sorgen håller ändå fast Operatrisen, som blir berörd. Och ångrar att hon inte kom iväg till teatern.


Hårt arbetande professor?

Här skrev Operatrisen om Håkan Hagegårds nya arbete (som lärare på Young Artists Program på Metropolitan)och nu har han även blivit invald i styrelsen på Folkoperan, liksom kompositören Marie Samuelsson. Han hinner nog, eftersom han för närvarande inte undervisar på Musikhögskolan.

Allergi på gott och ont (mest gott)

Operatrisen var på Operahögskolan och såg två redovisningar av registudenters arbete. Eva-Maria Witsje Voss Melbye hade regisserat Siegmunds och Sieglindes möte i första akten av Wagners Valkyrian, medan Mårten Forslund hade regisserat utdrag ur Webers Friskytten.

Birgitta Svendén inledde sin presentation med ett översvallande välkomnande, som fick en att förstå att saker och ting inte stod rätt till och visst var det så. Allergiernas tid råder fortfarande och en sopran var drabbad men skulle genomföra uppvisningen (och gjorde det med den äran). Värre var det med en tenor; ingen sång, blott agerande men en gammal elev hade blivit blixtinkallad ? så i orkesterdiket stod Michael Weinius. Inte så pjåkigt, om Operatrisen får säga det.


RSS 2.0