Alla var där

Nej, så väl var det inte men många. I lördags gick Operastudio 67/ Stockholm Operastudios stora jubileumsgala av stapeln på Nybrokajen och det var en mängd minglande människor som Operatrisen inte kände igen och så några hon kände igen -- Michael Weinius, Kristina Hansson, Tomas Schuback, Thomas Lander m.fl.

Programmet var en lång och ganska varierad räcka örhängen:



Prenderò la brunettino ur Mozarts Così fan tutte

Cathrin Setterberg och Tove Dahlberg


Questa o quella ur Verdis Rigoletto
Klas Hedlund

Våren av Grieg
Kerstin Avemo

Sentas ballad ur Wagners Flygande Holländaren
Emma Vetter

Franz kuplett ur Offenbachs Hoffmanns äventyr
Niklas Björling Rygert

Viens Mallika, duett ur Delibes Lakmé
Caroline Gentele och Katarina Böhm

Mephistos aria ur Gounods Faust
Bengt Krantz

Non più mesta ur Rossinis Askungen
Paula Hoffman Fröling

Nemico della patria ur Giordanos Andrea Chenier
Kosma Ranuer

Två av Mahlers Rückert-Lieder
Anna Larsson

Duett ur Hamlet
Ingrid Tobiasson och Jesper Taube

PAUS

Cortigiani ur Verdis Rigoletto
Kosma Ranuer

Dopo notte ur Händels Ariodante
Tove Dahlberg

Eri tu ur Verdis Maskeradbalen
Jesper Taube

Pylades aria ur Glucks Ifigenia på Tauris
Nicola Matisic

O ma lyre immortelle ur Gounods Sapho
Ingrid Tobiasson

Una furtiva lagrima ur Donizettis Kärleksdrycken
Klas Hedlund

Rances aria ur Puccinis Flickan från vilda västern
Bengt Krantz

Mon coeur s'ouvre á ta voix ur Saint-Saëns Simson och Delila
Anna Larsson

Duetten före + Vissi d'arte ur Puccinis Tosca
Emma Vetter och Marcus Jupither

Libiamo ur Verdis La traviata
Allsång


Därtill små sketcher ur operasångarens vardag -- regissörer, juryer m.fl. framställda av
Caroline Gentele, Niklas Björling Rygert och Nicola Matisic


Det bestående intrycket är något blandat med en övervikt åt det negativa hållet, tyvärr. Faktum är, att Operatrisens förväntningar inte infriades. Var det akustiken? Var det höstens virus? Var det något annat? Men flera av favoriterna var inte alls på den nivå Operatrisen vant sig vid. Generellt var det så att de större rösterna lät förvånande lite.

Tove Dahlberg var charmig och söt som vanligt men Operatrisen kan inte förstå att hon kan räknas som mezzosopran -- det låter solklart sopran i hennes öron. Koloraturerna var snabba men samtidigt suddiga så att endast ett antal bänkrader från scenen hade de förlorat konturerna.

Emma Vetter hade en fantastisk klänning som Senta och gjorde den arian mycket bra men Vissi d'arte var en besvikelse. Hon hamnade i det där mellanläget av att inte låta så maffigt som man kan önska men inte heller ha de där skira pianissimona sådan röster oftast saknar.

Anna Larsson var nog den största besvikelsen, kanske just för att Operatrisen tycker att hon brukar vara så bra. Här hördes ingenting av den vanliga mörka mjukheten i rösten och fraseringen kändes dessutom lite kantig. Därtill bar hon den märkligaste klänning Operatrisen någonsin sett, tyvärr inte märklig i positiv bemärkelse.

Däremot kan Ingrid Tobiasson bära sin hovsångersketitel med högburet huvud -- hon sopade banan med de unga och lovande och även med världsstjärnan och fick kvällens längsta och intensivaste applåd efter sin aria ur Sapho. Det var lugn och intensitet och även om hennes höjdtoner kanske inte var världens vackraste var de fulla av liv.

Bengt-Åke Lundin fick också en rejäl och välförtjänt applåd -- han gör flygeln till en hel orkester och får fram klanger som få. Dessutom syntes det hur roligt han hade.


OperaVox gör Trollflöjten

OperaVox produktion 2008 blir Trollflöjten. I en recension i Tidskriften Opera efterlyste Erik Graune ovanliga verk och inte Mozart men tji fick han. Information om sångare finns här. (Och vill man bli producent, kostymör eller scenograf kan man läsa här.)


Operastudions jubileumskonsert

Imorgon är det dags för Operastudio 67/Stockholm Operastudios jubileumskonsert på Nybrokajen 11 där man firar sin 40-årsdag. Gamla elever uppträder, dock inte den mest namnkunniga: Nina Stemme. Därmot Anna Larsson, Emma Vetter, Marcus Jupiter, Jesper taube, Kerstin Avemo och många fler.

Improviserad opera

image42

Ikväll är det premiär på Kanske en opera, Operaimprovisatörernas föreställning som skapas delvis i samarbete med publiken. Vissa ramar finns det, men inom dessa ramar finns utrymme för något som skapas i stunden. Det kan bli fantastiskt och det kan bli bedrövligt, spännande är det med största sannolikhet. Spelas på Boulevardteatern i Stockholm.

Uppdaterat: Recension här.

Märkligt

Det är lite märkligt. I år är Operahögskolans slutproduktion inte en opera utan en föreställning bestående av fyra olika operor. Och ändå har man tagit in en gäst (att döma av tidningsannonsen). Förklaringen är väl att den som skulle vara med fått förhinder men att det då inte finns någon annan elev på skolan som kan vara lämplig eller vill ta chansen?

Figaros bröllop i Göteborg

Just nu kan man lyssna på Göteborgsoperans Figaros bröllop-premiär i P2. Operatrisen tycker att det är roligt att verket framförs på svenska men lyssnar i övrigt inte så aktivt.

Uppdaterat. Den passivt lyssnande Operatrisen spetsade i alla fall öronen när Ann-Kristin Jones framförde "Voi che sapete"; denna Cherubin är så nervös att han sjunger i otakt med musiken. Det måste vara fruktansvärt svårt att sjunga "fel" i en så välbekant melodi och att göra det med bibehållen röstklang. Vackert lät det i alla fall. Och tack för ornamenten! Däremot tyckte hon att lite väl mycket hade strukits på andra ställen.

H
är är den första recensionen. Och här är ett inför-reportage i Göteborgs-Posten.

Fler recensioner:
Göteborgs-Posten, SvD, DN.Recensenterna tycks vara ganska överens om att föreställningen inte var någon höjdare men att Ingela Bohlin (Susanna) var bra.

Drottningholm 2008

Nästa sommar på Drottningholms slottsteater kommer att innehålla Haydns Livet på månen (det sedvanliga samarbetet med Operahögskolan i Stockholm) och Monteverdis Odysseus återkomst. Den förstnämnda spelas 24 maj - 7 juni och den andra 26 juli - 9 augusti.

La Gioconda-recensioner

I fredags var det premiär för Södertäljeoperans La Gioconda och ett par recensioner har kommit. Här är Expressens recension, DN:s har ännu inte dykt upp på Internet men SvD:s låter vänta på sig finns här. Operatrisen ska se föreställningen på Södra teatern. Rapport kommer.

Nyskrivet nästa helg

Nästa helg kan man få sitt lystmäte vad gäller nyskrivna operor.

På lördagen är det urpremiär för tre mycket korta operor, finalisterna i Stockholm Operastudios jubileumstävling. De tre utvalda verken är:

7 december 1941
Musik: Olov Olofsson
Libretto: Christina Ros 


Pie Pelicane
Musik och libretto: Mikael Chesta 


Skallgångar
Musik: Daniel och Erik Enström
Libretto: Daniel och Erik Enström


 

Finalen äger rum den 17 november 2007 kl 19:00 på Teater Replica.



På söndagen är det sedan dags för ytterligare en urpremiär:


Myten
Musik och libretto: Emelie Joenniemi


 

spelas på Teater de Vill den 18, 23 och 25 november. Mer information finns här.

Bröllopet på Värmlandsoperan

I våras förfasade sig Operatrisen över att Värmlandsoperans premiär av Musikalen The Wedding Singer skulle avslutas med ett riktigt bröllop. Här kan man dock läsa något om bröllopet skrivet av den unga bruden och Operatrisen blir snarare rörd än upprörd.


Opera?

Vad är opera egentligen? Operatrisen tänker inte försöka svara men hon undrar ännu lite mer av det här:

Operan Sjökor och stekare har premiär på Norrlandsoperan på fredag.

Regi Staffan Aspegren | Dirigent Josef Rhedin | Kostym / scenografi Elisabeth Åström | Ljus Markus Granqvist | Mask Robin Karlsson | Koreografi Oretta Bizzarri | Musikalartister Martyna Lisowska, Kristian Lindin, Sara Axelsson, Jesper Sjölander, Andreas Gyllander | Dansare Fabritia D'Intino, Valerio De Vita, Marco Felice, Manuele Giovannelli, Riccardo Guratti, Fenia Kotsopoulou, Bruno Ligore, Valentina Petta, Michela Gentili | Kör Bloggkören* Orkester Symfoniorkestern vid NorrlandsOperan

  *Bloggkören består av 17 unga sångare som tagits ut genom audition. Flertalet kommer från Estetiska programmet musik, Midgårdsskolan samt NorrlandsOperans kör.

Det är alltså musikalartister, dansare och en bloggkör som medverkar. Viktigt att det inte är operasångare, kanske, det här ska ju vara nyskapande och rikta sig till ungdomar...

Operatrisens favoritblogg

Operatrisen blev riktigt överraskad av det här inlägget. Har Opera Chic bara varit i farten i ett år? Där kan man tala om success story. Operatrisen bockar, bugar och gratulerar och är tvungen att erkänna: några av hennes inlägg har fått inspiration härifrån.

Hur kan hon få reda på allt? Och hur har hon råd att gå på alla dessa föreställningar? Och är hon ens en hon? Operatrisen är nyfiken (som många andra).

Vägen till publikens hjärta...

image41

Världens mest omtalade operasångare just nu torde vara Paul Potts (i konkurrens med den nyligen avlidne Luciano Pavarotti). Han tänkte ge upp sången totalt men med sitt framförande av "Nessun dorma" i Britain's Got Talent vann han publikens hjärtan. En tafatt mobiltelefonförsäljare med sneda tänder, uselt självförtroende och en väl tilltagen kvantitet motgångar. En alldeles vanlig människa som kan sjunga så! Människor som aldrig varit i närheten av en opera kan tala om hans "Vincerò" och klippet på Youtube är ett av de mest sedda någonsin. Världen älskar fula ankungar som blir svanar. Världen älskar operasång men aktar sig noga för opera i övrigt. Världen älskar Paul Potts.

Här är en intervju i DN.

Här är det berömda klippet.

Och här är Gunilla Brodrejs inlägg i frågan. Operatrisen instämmer till fullo.

RSS 2.0