Operatrisen önskar...

alla ett riktigt gott nytt år med så mycket opera som möjligt!

Bokslut

Så här i slutet av året vill Operatrisen summera vad man kunnat se för operaföreställningar i Sverige under året och det blir en ganska lång lista för det här lilla perifert belägna landet. Det är stora operahus, små operahus, festivaler, fria grupper, skolor och projekt. Undantagna är de som huvudsakligen har konsertanta framföranden och de som endast gjort ett enda framförande, däremot är de med som har endast piano eller reducerad orkester. Naturligtvis kan hon ha missat mängder men här är i alla fall listan (kommentera gärna så fyller hon på).



Operahus


Kungliga operan - Rucklarens väg, Tosca, Hans och Greta, La traviata, Ragnarök, Così fan tutte, Rigoletto, Orphée, Loranga, Masarin och Dartanjang

Folkoperan - Mitt hjärta brister, Åh nej, Zarah

Göteborgsoperan - Arabella, La traviata, Parsifal, Enleveringen ur seraljen, Faust, Barberaren i Sevilla, Figaros bröllop

Malmö Opera och Musikteater - La fanciulla del west, faust, Den tjuvaktiga skatan

Norrlandsoperan - Flygande holländaren, Sjökor och stekare (marknadsförs som opera), Mitt hjärta brister, Fyren

Värmlandsoperan (Säffle/Karlstad) - Sweeney Todd, Parsifal

Regina Operamathus - lite allt möjligt


Sommaropera


Drottningholms slottsteater - Xerxes (Operahögskolan), L'Orfeo

Confidencen - Don Giovanni

Opera på Skäret - Aida, Kronofogdarne och slåtterölet

Valdemarsviksoperan - Lohengrin

Skånska Operan - La bohème

Fäviken - Det hemliga äktenskapet

Vadstena-Akademien - Saul, Cristina, Re di Svezia,

Läckö Slottsopera - Albert Herring

Dalhalla - Carmen, Rigoletto


Skolor


Operahögskolan i Stockholm - Cosa nostra (samt div. sceniska redovisningar)

Högskolan för musik i Göteborg - Così fan tutte, Enlivider

Malmö?

Stockholm Operastudio - Faust, Maskeradbalen, En midsommarnattsdröm, Alcina, Orfeus och Eurydike, Xerxes, tre nyskrivna verk samt uruppförandet Pälsen

Kapellsbergs folkhögskola (linjen Scenisk sång) - Gräl, Dockdoktorn


Mindre grupper


Utomjordiska - Jakt, Armida

Operavox - Resan

Ystadoperan - Tosca
Nordisk kammaropera - Junker Nils

Södertäljeoperan - La gioconda

Scensångarna - Don Giovanni

Myten

Operaimprovisatörerna - Kanske en opera

Stockholms operettsällskap - Läderlappen


God jul!

Operatrisen önskar alla en riktigt god jul!

Kungliga gör en Met

Nu ska Kungliga Operan också direktsända en föreställning på Folkets hus biografer. Den 19 februari visas Verdis Falstaff och sedan får vi se om det blir en fortsättning.

Under operan

Under den gamla operan i Paris finns inte bara gångar och grottor (om man ska tro Gaston Leroux, som skrev Fantomen på operan) utan också en skatt av inspelningar av de främsta sångarna 1907. Nåja, nu finns de inte där längre; de hundra år som skulle gå innan man får lyssna till skivorna har gått och vid en ceremoni i går presenterades urnorna som innehåller skivorna. Nästa år ska innehållet överföras till CD. Det var ett skivbolag som tog initiativet till detta och förhoppningsvis finns där guldkorn för älskare av historiska inspelningar. Nellie Melba, Adelina Patti och Caruso borgar i alla fall för högt ställda förväntningar.

Försök till svar på fråga

En bra sida med referat av kända operor är denna, som finns hos Metropolitan Opera.

För mindre kända operor kan det löna sig att söka på titel + kompositör i Wikipedia.

På svenska är det ganska svårt att hitta information om annat än det som tillhör standardrepertoaren. Men om någon har frågor kring särskilda operor ska Operatrisen försöka besvara dem i mån av tid.

Det blir Birgitta Svendén

Birgitta Svendén blir ny konstnärlig ledare på Kungliga Operan när Menno Feenstra avgår år 2009. Från scenen till ledningen via Operahögskolan. Hon tycks vara uppskattad på Operahögskolan och man får hoppas att hon blir det även på Sveriges största operahus.

Uppdaterat: En kort intervju med Birgitta Svendén. Ytterligare en intervju.

Lågmälda superlativer

Så skulle Operatrisen vilja beskriva recensionerna av Glucks Orphée på Kungliga Operan. Berömmet vet knappast gränser men det är ändå något tyst och försiktigt över det, ett barocktrippande på de saligas ängder. Nåväl, alla recensenter tycks vara överens om att det var något stort som hände i lördags. Operatrisen hoppas att det andra laget, med Anna Larsson i huvudrollen, kommer att vara minst lika bra.

Recensioner: SvD, DN, Expressen, Aftonbladet

Artikel: DN

Uppdaterat: recension från TeaterStockholm.se

Arbetsmiljö

Operan har det inte lätt. I en av de stora repetitionssalarna får man inte sjunga och i spiraltrappan till kostymförrådet får man inte bära tunga kostymer.
Det kanske behövs ett nytt operahus, när allt kommer omkring...

Kanske en opera?

Det finns så många kansken och på Operatrisens biljett står det "Kanske en ny opera". Har Operatrisen missförstått föreställningens titel, har någon annan gjort det eller är det ytterligare en sida av den osäkerhet gregor Bergman håller ett brandtal för som inledning? Som om det skulle spela någon roll. Sångarna presenterar sig, publiken får ge förslag på ett namn och något personen kan ägna sig åt och så får vi höra kantaten Märta skurar. Sedan växlar "arior" och ensembler där publiken bidrar med platser, namn, tidpunkter, känslor och annat. Det är starka känslor i protesaffären, en hyllning till tandhygienisterna (Sara Wilén), stor dramatik kring något halvätet i kylskåpet (Ulrika Skarby), en operett om en numismatikerklubb som ska inspekteras av en styck Putin (Mette Adolfsson), en mycket modern opera av upprepningar o.s.v. Publiken skrattar mest hela tiden för tyngdpunkten ligger på det roliga och det fungerar. Ibland kan Operatrisen sakna allvaret men rätt som det är dyker det upp. Ulrika Skarby kan vända på en femöring och få till ett djup där man minst anar det, liksom Karl Rombo som övertygar som osäker student som fasar för sitt betyg.

Musiken är överlag tämligen enkel, just för att improvisationsmomentet ska fungera. Det skulle vara roligt att se minst en föreställning till, just för att få veta hur mycket som är "ren" improvisation och hur mycket som är förberett. Men stämningen är mycket tillåtande och tappade toner och textrader bekymrar ingen -- inte heller det faktum att operan om Marys sista dagar inte slutar med Marys död, och då finns det ändå två Mary på scen.

De längsta inslagen är just Marys död (publikens bidrag: namn - Mary, sätt att dö - giljotin) och så det som kanske är en opera. Det blir en historia om drömmar som gått i uppfyllelse och inte alls är så bra på riktigt, och drömmar som inte kan gå i uppfyllelse. Det är trevande kärlek och personlig tragedi och det är bitvis riktigt bra. Här medverkar alla men Fredrik af Klint spelar en mycket undanskymd roll; var det väckarklockan som var höjdpunkten, månne?

Tråkigt nog var det bara knappt halvfullt på teatern och Operatrisen hoppas att fler hittar dit om det blir fler föreställningar.


La Gioconda

image45

Foto: Ilona Autio

Operatrisens kunskaper om operan La Gioconda är ganska begränsade men så mycket har hon förstått, som att det är en ganska rörig opera. I Södertäljeoperans uppsättning, i regi av Märit Bergvall, förstärks denna rörighet av en inte fullt genomförd kringhandling. Det är i själva verket en filminspelning av La Gioconda det rör sig om men gränserna mellan de två handlingsplanen är synnerligen otydliga och leder i Operatrisens ögon mest till att skapa en distans också där ingen distans bör finnas -- ser man en sångare som spelar La Gioconda (t.ex.) eller en sångare som spelar en sångare som spelar rollen? Kanhända är det bara kören som egentligen befinner sig i den yttre världen men Operatrisen vet inte.

Med dubbla handlingsplan är det logiskt att man får se hur scenen byggs för "Giocondahandlingen" men det blir märkligt när man omständligt bygger upp det som torde vara ett lager eller en avstjälpningsplats för gammal dekor. Operatrisen saknar en enhetlighet, ett sammanhang som bär historien som just en historia och inte bara ett antal scener, som i och för sig kan vara bra, och ett antal gestalter som det är svårt att få något grepp om, både i sig själva och i relation till de andra. Ändå är det nog en av Södertäljeoperans uppsättningar som har bäst och jämnast sångare.

Det bästa är kanske att inte fundera så mycket, utan ta till sig det som är bra och lämna det andra därhän. Låta sig fångas av Ingrid Tobiassons La Cieca som verkligen framstår som blind, dessutom med en scennärvao som få, imponeras av Mats Carlssons stämma och Angela Rotondos dramatik, glädjas med den glada barnkören som klättrar och sjunger med energi om än kanske inte så vackert. Och drömma sig in i Timmarnas dans där det plötsligt finns en hel palett av känslor.

Operatrisen försöker göra just detta men måste bara lägga till en sak: Annika Skoglunds händer. Den sortens viftande/takterande/vad det nu var hör inte hemma på en scen.

Pälsen

Stockholm Operastudio fortsätter sitt jubileum med ännu en urpremiär. Det är Miklos Maros och Lars Zilliacus som har skrivit operan Pälsen efter en historiett av Hjalmar Söderberg. Tre sångare medverkar och föreställningen ges i kväll och i morgon på Teater Replica.

Uppdaterat: recension i SvD.


Aha!

image43

Så det finns en dörr dit!

(Tack för tipset!)


RSS 2.0