Fyr och fågel

Operatrisen har inte något eget att komma med, bara länkar till recensioner:

Fyren av Peter Maxwell Davies spelas av Piteå kammaropera och recenseras här av DN, SvD och Norrbottens-kuriren.

Staffan Valdemar Holms Wagnerinfluerade pjäs Vögelein spelas på Dramaten och recenseras här av DN, SvD, Aftonbladet och Expressen.

Hans och Greta

image40

Hans och Greta marknadsförs som en barnopera och ett lämpligt sätt att introducera barn i operans fantastiska värld men Operatrisen ställer sig ändå en aning undrande till detta. Naturligtvis är en saga något som förknippas med barn men denna uppsättning lämnar en del att önska, kanske även operan som sådan.

Ouvertyren spelar hovkapellet till en belyst ridå, vilket inte skulle vara något att invända mot om det inte vore för att det har blivit så ovanligt. Nu, när det ständigt händer något under ouvertyren framstår det som ganska märkligt. Detta är dessutom en lång ouvertyr, som visserligen är spännande men Operatrisen förmodar att barnen har blivit lovade att få se saker och ting och förnimmer en viss rastlöshet.

Så går ridån upp - till en grå och trist och fattig värld med en sned soffa. Det är en märklig blandning av nutid och dåtid som visas upp. Barnens kläder är såväl 1950-tal som 2000-tal, föräldrarna någon form av lätt alkoholiserad(?) white trash men mjölk dricks ur flaska från mycket länge sedan, eller, förresten, det är kanske en engelsk mjölkflaska, de har väl sådana nuförtiden också? I Sverige framstår det dock som en tidsmarkör för "längesedan". Första akten utspelar sig i hemmet och känns alltför lång, kanske beroende på att det är mycket svårt att höra texten. Orkestern är närmast wagneriansk och mycket av sången är i ett mellanläge som har svårt att nå ut över klangmassan. Operatrisen önskar att textmaskinen hade använts, även om det sjungs på svenska, även om det riktar sig till barn.

Väl ute i skogen dyker färgerna upp, även barnens kläder går från grått till färgglatt, t.o.m. dockan får färg. Det är effektfullt men samtidigt något som kanske är mer för vuxna än för barn? Sådana effekter finns på fler ställen och ibland går det ganska fort. I häxans godisfabrik (för det är det det rör sig om här, pepparkakshuset är ett rosa kvinnobröst krönt av en röd bröstvårta som också blir till karamellkokningskärl -- men i texten tycker sig Operatrisen höra "ugn" som benämning) hänger stora rosa klumpar som Operatrisen funderar över om de kan vara stiliserade inälvor -- tills hon inser att det är kanderade barn. När förtrollningen bryts faller dessa ned och i deras ställe dyker det upp riktiga, levande barn (kör från Adolf fredriks Musikklasser) men en rosa klump hänger kvar och Operatrisen beklagar det barn som inte återfick sin rätta gestalt...

Att häxan här är kompletterad med en figurant, vilket möjliggör snabba "förflyttningar" och "omöjliga" entréer och sortier är något Operatrisen tycker kunde ha utnyttjats ännu mer. Det blir i alla fall roligt under applådtacket där den ickesjungande häxan på sitt sätt stjäl showen från Magnus Kyhle som tagit sig igenom det märkliga partiet med äran i behåll (det är skrivet för en mezzosopran men antalet H precis under höga C är rejält tilltaget).

Hans och Greta sjungs av Susanne Vegh respektive Johanna E. Martell, student vid Operahögskolan i Göteborg, och de passar bra ihop, såväl sceniskt, som röstligt. Möjligen ser Vegh lite för mycket ut som Masarin, det är något karikatyraktigt över kostymen. De sjunger bra båda två men, som sagt, det är inte så lätt att höra texten. Martell har en vacker röst med viss fyllighet även på höjden men Operatrisen tror att hon hoppade över någon av höjdtonerna till förmån för ett lägre alternativ.

Föräldrarna är Agneta Lundgren och Gunnar Lundberg och Operatrisen tycker att de både låter och ser för gamla ut för sina munderingar i denna uppsättning. De är inte heller några riktiga favoriter för Operatrisen.

John Blund sjungs av Karin Ingebäck och Gryningslärkan av Sara Sandström från Operahögskolan i Stockholm. Operatrisen tycker att det är lite märkligt att dessa partier inte sjungs av en och samma sångerska, med tanke på hur lika de känns vokalt och hur korta deras respektive arior är.

Problemet med själva operan är nog att tiden hos häxan är så pass kort. I den traditionella Grimm-versionen är det där tyngdpunkten ligger, här är det snarare i introduktionen. Själva nedlurandet av häxan i grytan/ugnen går väldigt fort och plötsligt är det slut. Det är också lite oklart om föräldrarna vill att barnen ska ge sig av (hos Grimm är det ju så att barnen blir ledda ut i skogen men hittar hem en första gång) på riktigt eller om det mest är ett skämt, vilket tycks vara fallet på slutet, som i alla fall är gott, även om polkagrisklubborna ser lite för pappaktiga ut.

Recensenten på Teaterstockholm.se efterlyste mer godis och det gör Operatrisen också, men inte bara mer utan också bättre kvalitet. När man gör opera för barn ska man inte bara göra en bra föreställning, man ska skapa nya operaälskare, nya operasångarwannabes och då krävs det något alldeles extra.

Jenny Lind 2008

image39

2008 års Jenny Lind-stipendiat är Susanna Stern, 25-årig lyrisk koloratursopran från Linköping som f.n. studerar på Operahögskolan i Stockholm.

Juryns motivering lyder: För en varm och vacker stämma, charm och naturligt uttryck.

I vår kommer Susanna Stern att sjunga Ännchen i Folkoperans uppsättning av Webers Friskytten.

I tiden

Kungliga Operan bloggas det (och bloggas inte) och nu erbjuder Malmö Opera och Musikteater både en Zorbablogg, om arbetet med och kring uppsättningen av Zorba, och ringsignaler från Puccinis La fanciulla del West. Framledes kommer även ringsignaler från andra operor att kunna laddas ned och varje nedladdning genererar poäng som man senare kan utnyttja vid olika erbjudanden. Operatrisen kommer att registrera sig men det är mycket möjligt att hon håller fast vid sina egna favoritarior i mobiltelefonen.

Av den bloggen blev intet

Det blir inget bloggande av Anna Larsson. Regissören Mats Ek ångrade sig i sista sekunden och angav konstnärliga skäl som orsak. Operatrisen känner sig naturligtvis besviken men visst kan det finnas problem med att släppa in alltför många i konstnärliga processer och bloggandert som sådant är ju ganska infekterat just nu. Man kan höra en mycket kort intervju med Operans presschef här.

Bloggväntan

På ett par ställen har Operatrisen läst att Anna Larsson ska blogga på Operans hemsida inför premiären på Glucks Orphée. Idag ska bloggandet börja men ännu så länge kan Opératrisen inte hitta något -- inte ens en liten blänkare om vad som komma skall. Och Jesper Taube muttrar lite över att detta tydligen marknadsförts som "operans första bloggare" medan han själv bloggat i snart två år. Nåja, inte heller tidigare har väl Internet varit Operans starka sida -- och vart tog det där forumet vägen, förresten? Vissa diskussioner var under all kritik men ibland blev det riktigt intressanta trådar att följa.

Det blåser snålt kring Dalhalla

Nu vill kommunerna som är delägare i Dalhalla ha statliga bidrag till operaverksamheten, skriver SvD. Operatrisen kan förstå rävsaxen; utan mer pengar blir det färre föreställningar och färre föreställningar ger förmodligen ännu mindre publik som kan tänka sig att åka till Dalarna för att gå på opera.

Ragnarök

image38

Förra lördagen såg alltså Operatrisen Ringen slutas på Operan. Eftersom hon läst recensioner och annat blev hon inte särskilt överraskad men däremot en aning uttråkad av filminslagen. Gestaltningen på scen tycktes stundtals bli lidande av dessa illustrationer och tillförde i Operatrisens ögon inte så mycket. Det avsnitt som dock kunde ha fungerat rikitgt bra gick halvt förlorat i ett misstag: den sceniska ringen föll till golvet och studsade mot scenkanten men den rådiga sufflösen stack ut handen och räddade musikerna från ett oblitt öde (eller också studsade ringen mot sufflörluckan och stannade). Kanhända berodde detta på att Rachel Toveys kostym saknade fickor, hon sjöng nämligen hela föreställningen i en och samma ganska illasittande klänning. Visserligen var tanken att Katarina Dalayman skulle göra Brünnhilde i dessa föreställningar men nog måste man sy upp kostymer även till den som är understudy (och kommer att sjunga föreställningarna vid ett senare tillfälle).

Ytterligare en invändning mot filmpartierna har Operatrisen mot det avslutande: eldslågorna som förtär Wotans ansikte är inte särskilt bra gjorda och det faktum att filmen "brinner upp" som en cirkel gör att det mest liknar en blomma.

Operatrisen skrev att hon blev besviken över sångarbytena men vad gäller Tovey märktes inte den annonserade indispositionen; den kvinnan kan verkligen sjunga! Däremot var hon inte helt lyckad sceniskt, kanhända beroende på bristande repetitionstid. Operatrisen hade föredragit Cleveman helt enkelt därför att hon har svårt för Pär Lindskogs röst men bortsett från detta var han en ganska bra Siegfried.

Operatrisens skepsis mot att Gunther och Gutrune gjorts till någon sorts krymplingar vek under föreställningen undan: Lena Nordins Gutrune var en positiv överraskning för Operatrisen, som inte tyckt att hon kommit till sin rätt i de senaste årens dramatiska partier. Här fanns både röst och gestaltning och Operatrisen fann henne ganska rörande som flickan som plötsligt får det hon aldrig vågat drömma om, även om underbart ju som bekant är kort. Gabriel Suovanens Gunther har Operatrisen inte något särskilt att skriva om. Hans Peter Königs Hagen, däremot... Var kommer det där ljudet ifrån? Sceniskt framstår han som medelmåttig men vilken röst han har!

Rhendöttrarnas märkliga simmande i museiförmaket var här utbytt mot lika märkligt simmande mellan bänkraderna på biografen men sjöng bra gjorde de, särskilt Susann Vegh, som Operatrisen börjar hysa vissa misstankar om: är hon egentligen dramatisk sopran snarare än zwischenfachmezzo?

Operatrådar

image37

Igår läste Operatrisen senaste numret av Tidskriften Opera. Hon slogs av två saker: dels hur nära samarbetet är mellan tidskriften och Folkoperan, dels av den värsta sågning hon tror sig ha läst. Någonsin.

Ett samarbete är inte förvånande i sig -- operasverige är såpass litet att man behöver varandra men när blir detta samarbete så framträdande att andra aspekter blir lidande? Tidskriften och Folkoperan anordnar seminarier tillsammans; en win-win-situation där båda marknadsförs men där även andra aktörer än de som är knutna till respektive "institution" deltar. Det senaste numret har dock temat "Zarah", föranlett, som det verkar, av Folkoperans premiär på en opera om densamma. Visserligen är inte temaavdelningen särskilt omfattande och innehåller även en artikel om en kvinna som gör en Zarahföreställning i Berlin men det är ändå slående hur Folkoperan i detta nummer tar såväl redaktionellt som annonsutrymme. En urpremiär är definitivt artikelmaterial men så här stor plats kan inte Operatrisen påminna sig att andra urpremiärer fått. Eller är det bara Operatrisen som hyser en konspirationsteoretiker av stora mått? Samtidigt tycker Operatrisen att såväl Folkoperan som Tidskriften Opera förtjänar det stöd de kan få och att de får det av varandra borde med det synsättet vara utmärkt men hon ser det ändå som ett litet problem med för nära koppling mellan den som recenserar och den som ska recenseras.

Sågningen då? Jo, det är Mikael Strömbergs recension av Valdemarsviksoperans föreställning av Lohengrin. Aldrig har väl Operatrisen läst en recension där det funnits så lite positivt att säga och så mycket negativt att utropa. Operatrisen har av andra recensioner, samt bekanta som varit där, förstått att föreställningen inte var så lyckad men detta... Det är i stort sett bara scenografen som kommer undan med äran i behåll.

La traviata igen

I fredags var det dags att återse La traviata men denna gång med andra sångare. Operatrisen läser om sin gamla recension och konstaterar att en hel del stämmer, dessvärre. För inte heller detta var någon sångarnas kväll. Anders Larsson agerade på scen medan Germonts parti sjöngs av Marcus Jupither. Ibland glömde Operatrisen faktiskt bort att det inte var en och samma person så på det viset fungerade det bra. Jupither har en mycket bra röst men han "burkar" väldigt mycket och klangen blir matt.

Jonas Degerfeldt lät betydligt bättre än Tito Beltran men han duckade för höjdtonerna och Operatrisen tycker inte om att bli snuvad på konfekten.

Men den stora besvikelsen var Maria Fontosh. Hon är en av Operatrisens favoriter men i år är det något som inte stämmer , eller så har Operatrisen otur med föreställningarna. Det annonserades inte något om sjukdom eller liknande och den slutsats Operatrisen kan dra är att Violetta inte är ett parti som passar Fontosh. Visserligen är Violetta ett knepigt parti; ska det sjungas av en kvittrig sopran som gör "Sempre libera" lekande lätt eller av en lite tyngre röst, vilket passar bättre i duetten med Germont och i "Addio del passato"? Fontosh hamnar någonstans mittemellan och breddar rösten för att låta dramatisk men förlorar flexiblitet och höjd. Hon klipper fraser och gör en mycket lång förberedelse för ett högt Ess -- som inte kommer, vilket hördes redan från början. Dessutom var hennes skådespeleri stelt och bitvis faktiskt riktigt dåligt och det slut på Violetta/Germont-duetten som Operatrisen fann lysande i våras blev bara tafatt och platt.

Nej, den här föreställningen blev en besvikelse men Operatrisen älskar fortfarande La traviata -- och hyser höga tankar om Maria Fontosh.