Alla var där
Nej, så väl var det inte men många. I lördags gick Operastudio 67/ Stockholm Operastudios stora jubileumsgala av stapeln på Nybrokajen och det var en mängd minglande människor som Operatrisen inte kände igen och så några hon kände igen -- Michael Weinius, Kristina Hansson, Tomas Schuback, Thomas Lander m.fl.
Programmet var en lång och ganska varierad räcka örhängen:
Prenderò la brunettino ur Mozarts Così fan tutte
Cathrin Setterberg och Tove Dahlberg
Questa o quella ur Verdis Rigoletto
Klas Hedlund
Våren av Grieg
Kerstin Avemo
Sentas ballad ur Wagners Flygande Holländaren
Emma Vetter
Franz kuplett ur Offenbachs Hoffmanns äventyr
Niklas Björling Rygert
Viens Mallika, duett ur Delibes Lakmé
Caroline Gentele och Katarina Böhm
Mephistos aria ur Gounods Faust
Bengt Krantz
Non più mesta ur Rossinis Askungen
Paula Hoffman Fröling
Nemico della patria ur Giordanos Andrea Chenier
Kosma Ranuer
Två av Mahlers Rückert-Lieder
Anna Larsson
Duett ur Hamlet
Ingrid Tobiasson och Jesper Taube
PAUS
Cortigiani ur Verdis Rigoletto
Kosma Ranuer
Dopo notte ur Händels Ariodante
Tove Dahlberg
Eri tu ur Verdis Maskeradbalen
Jesper Taube
Pylades aria ur Glucks Ifigenia på Tauris
Nicola Matisic
O ma lyre immortelle ur Gounods Sapho
Ingrid Tobiasson
Una furtiva lagrima ur Donizettis Kärleksdrycken
Klas Hedlund
Rances aria ur Puccinis Flickan från vilda västern
Bengt Krantz
Mon coeur s'ouvre á ta voix ur Saint-Saëns Simson och Delila
Anna Larsson
Duetten före + Vissi d'arte ur Puccinis Tosca
Emma Vetter och Marcus Jupither
Libiamo ur Verdis La traviata
Allsång
Caroline Gentele, Niklas Björling Rygert och Nicola Matisic
Det bestående intrycket är något blandat med en övervikt åt det negativa hållet, tyvärr. Faktum är, att Operatrisens förväntningar inte infriades. Var det akustiken? Var det höstens virus? Var det något annat? Men flera av favoriterna var inte alls på den nivå Operatrisen vant sig vid. Generellt var det så att de större rösterna lät förvånande lite.
Tove Dahlberg var charmig och söt som vanligt men Operatrisen kan inte förstå att hon kan räknas som mezzosopran -- det låter solklart sopran i hennes öron. Koloraturerna var snabba men samtidigt suddiga så att endast ett antal bänkrader från scenen hade de förlorat konturerna.
Emma Vetter hade en fantastisk klänning som Senta och gjorde den arian mycket bra men Vissi d'arte var en besvikelse. Hon hamnade i det där mellanläget av att inte låta så maffigt som man kan önska men inte heller ha de där skira pianissimona sådan röster oftast saknar.
Anna Larsson var nog den största besvikelsen, kanske just för att Operatrisen tycker att hon brukar vara så bra. Här hördes ingenting av den vanliga mörka mjukheten i rösten och fraseringen kändes dessutom lite kantig. Därtill bar hon den märkligaste klänning Operatrisen någonsin sett, tyvärr inte märklig i positiv bemärkelse.
Däremot kan Ingrid Tobiasson bära sin hovsångersketitel med högburet huvud -- hon sopade banan med de unga och lovande och även med världsstjärnan och fick kvällens längsta och intensivaste applåd efter sin aria ur Sapho. Det var lugn och intensitet och även om hennes höjdtoner kanske inte var världens vackraste var de fulla av liv.
Bengt-Åke Lundin fick också en rejäl och välförtjänt applåd -- han gör flygeln till en hel orkester och får fram klanger som få. Dessutom syntes det hur roligt han hade.