Radionjutning

I lördags bänkade sig Operatrisen framför radion för att avnjuta direktsändningen av Händels Julius Caesar från Göteborgsoperan. Nu kan Operatrisen handlingen ganska bra och i pauserna redogörs ju för vad som sker i den kommande akten men med bristande kunskaper i italienska är det inte så lätt att veta var i det dramatiska skeendet man befinner sig - tur då att man älskar barockopera för musiken.

Orkestern spelade i Operatrisens öron utmärkt och vissa av sångarna utmärke sig också, medan andra kanske inte gav samma behållning. Det största plusset får Ann-Kristin Jones som sjunger fantastiskt, kanske särskilt i duetten med Cornelia (Charlotte Hellekant).

Operatrisen har inte riktigt förstått tjusningen i countertenorernas röstklang och här är de två stycken, som hon dessutom inte alltid lyckades skilja mellan. Vid några tillfällen tycktes det dock som om William Towers (Julius Caesar) hade svårt att hänga med i koloratursvängarna.

Cleopatra, som sjunger ett par av Operatrisens absoluta favoritarior, sjöngs av stjärnskottet  Ida Falk Winland och resultatet var en aning ojämnt - fantastiska höjdtoner ibland och obalanserade diton ibland, fantasifulla och vackra utsmyckningar omväxlade med något smaklösa etc. Men den största invändningen är kanske att Operatrisen inte tycker att hon helt lyckas fylla de långsamma partierna av sina arior; det är något som fattas i känsla och närvaro, medan fyrverkerierna blixtrar som de ska.

Kommentarer
Postat av: Claude

Operafisen, lägg ner!

2008-11-08 @ 10:11:20
Postat av: Mats i H-B

Claude, lägg av!

Jag var på premiären av Julius Caesar, jag var på den radiosända föreställningen, de var kanonbra.

Håller med Operatrisen om att det kunde vara svårt att skilja mellan "kastratsångarna", då de var snarlika i rösten, på premiären frågade personen i stolen bredvid ifall det var samma sångare, så lika uppfattades de - i alla fall från parkett.

Ifall Claude (uttalas väl samma som cloud, dold/moln?) inte önskar ta del av Operatrisens blogg finns det sannolikt en möjlighet att avstå - inte garanterat - men troligt.

För mig - som är intresserad av opera - är Operatrisens blogg ett tillskott av idéer och synpunkter, tyvärr fördunklad (clouded) under senare tid av en feg Scarpia i nät-version.

Så tycker jag och jag hoppas att Operatrisen fortsätter blogga!

Mats i H-B

2008-11-14 @ 21:40:36
Postat av: Riccardo

Tycker oxå Claude kan lägga ned. Han behöver inte läsa om han inte vill. Vad gäller countertenorerna i Julius Ceasar så håller jag inte alls med er. De båda har mycket olika röster. Men att det uppfattas så kan bero på att vi inte är så vana att höra countertenorer i Sverige. I mitt tycke har de båda, William och Yaniv, så olika röstklang som det går att få i det röstfacket.

Tack för en trevlig blogg! Hoppas du snart får mer tid att skriva

2008-11-16 @ 23:19:42
Postat av: Claude (Clouded)

"För mig - som är intresserad av opera - är Operatrisens blogg ett tillskott av idéer och synpunkter, tyvärr fördunklad (clouded) under senare tid av en feg Scarpia i nät-version.

Så tycker jag och jag hoppas att Operatrisen fortsätter blogga!"



Hahaha, jag ångrar mig nu är bloggen värd att läsa igen. Touché!

2008-11-30 @ 11:39:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0