Samma Xerxes?
Tror snarare skiljelinjen går mellan de recensenter (och besökare) som fått smak av de senaste årens operor i världsklass på Drottningholmsteatern, och de som nöjer sig med betydligt mindre. Ska teatern behålla sitt internationellt goda rykte krävs att den konstnärliga ribban höjs flera snäpp. Då behövs internationella utblickar, spännande utländska dirigenter, regissörer och sångare tillsammans med de bästa Sverige kan erbjuda. Då kan vi inte ? år efter år ? använda vår världsunika teater som en studioscen för Operahögskolans elever. Det funkar inte.
Ytterligare en anledning är den polemik som inleddes redan förra året i samband med uppsättningen "Le Nozze di Figaro" och som detta år spetsas till ytterligare. Tyvärr känns det som att udden riktas väl mycket mot teaterledningen och tråkigt nog hamnar de unga sångarna i kläm. Kontentan blir således att vissa skribenter valt att recensera föreställningen för vad den är, medan andra
i första hand behandlar den rent kulturpolitiska aspekten. Tror mig för övrigt veta att teaterns ledning sliter hårt för att vända de ekonomiska vindarna... (Se även DNs intervju med Tatlow inför premiären)
PS Denna polemik berör just att man upplåter Drottingholmsteaterns scen åt föreställningar med uteslutande Operahögskoleelever. DS
Var och såg Xerxes igår på Drottningholm . . oj oj oj . . Karolina Blixt som Xerxes var galet bra! Mina ögon tårades och håret på mina armar stod rakt upp!! Vilken röst!! Vill se och höra henne igen. . och igen. . och igen. . och .. .