Förkylningstider

Operatrisen blev lite besviken när hon bänkat sig inför fem och en halv timme Ragnarök: Katarina Dalayman var ersatt av en indisponerad Rachel Tovey och Lars Cleveman var ersatt av Pär Lindskog, med fem timmars varsel. Det är förkylningar som härjar.

Uppdaterat: ...och i fredags i La traviata sjöngs Germont av Marcus Jupither medan Anders Larsson agerade på scen.


Rekord

I helgen har Operatrisen slagit någon sorts personligt rekord i operabesökande: på 25 timmar blev det drygt 8 timmar opera. I går La traviata och i kväll Ragnarök.

Nytt Birgit Nilsson-pris

image36
Foto från Elisabeth Wärnfeldts hemsida

Den svenska sopranen Elisabeth Wärnfeldt, tidigare Birgit Nilsson-stipendiat, har tagit initiativ till att instifta ett nytt pris till Birgit Nilssons ära. Priset kommer att delas ut för första gången nästa år i Wien den 18 maj, dagen efter det som skulle ha varit Birgit Nilssons 90-årsdag och mottagaren ska vara en begåvad sångare inom den dramatiska repertoaren. En hyllningskonsert till sångerskans ära kommer att ges i Wien och på detta sätt ska man samla in pengar till priset.

Zarah-recensioner

Här är Expressens recension och här är Aftonbladets. Och här är DN:s och här är SvD:s recension.

Det är ganska lågmälda recensioner, visserligen får Ulrika Tenstam och de andra huvudrollsinnehavarna genomgående mycket positiva omdömen men annars är det varken wow eller bu.

Uppdaterat: Efter en kommentar har Operatrisen läst om DN:s recension och håller med; där var wow-recensionen. Operatrisen hakade nog upp sig på de invändningar som fanns angående spretighet och en önskan om ytterligare utnyttjande av Leanders/Tenstams röst. Hon ber om ursäkt för sitt slarv.

Zarah - beundrad och bespottad

image35
Foto: Mats Bäcker


En av Operatrisens första känslor efter att ha sett föreställningen är att hon hade velat ha mer av Zarah (och mer av Ulrika Tenstam). Det känns som om de andra historierna tar så stort utrymme att hon försvinner en aning, eller blir plattare än vad hon skulle behöva vara. Så mycket annat i fokus att fokus försvinner. Visserligen är det väl inte primärt historien om Zarah Leander man vill berätta, utan snarare om motsättningen mellan konst/liv/politik och en på sätt och vis extrem men ändå inte så väldigt avlägsen tid.


Operan är uppbyggd av en lång rad korta scener med varierande tidsavstånd emellan, från 1920-tal till tidigt 1940-tal, och man får följa flera olika personer under denna tid. Zarah lockas från Wien till Tyskland med löften om att få göra ett stort antal filmer och dessutom sagolika summor i betalning men det himmelrike hon erbjudits visar sig ha flera baksidor. Joseph Goebbels (Henrik Holmberg) är inledningsvis en hämmad och plågad student med författardrömmar som har ett förhållande med en frimodig studentska, Judith Rosenbaum (Madelaine Wibom) som honom ovetandes är judinna. När detta går upp för honom - och när det går upp för henne vart han är på väg - inleds ett nytt skede. Tyvärr fungerar inte denna historia särskilt bra. Det blir för mycket av schabloner och Judith ser dessutom så barnslig ut att hennes handfasta försök till förförelse blir lite obehagligt. Det blir också lite för övertydligt att den som symboliserar Det Judiska fått namnet Judith.


Florian Richter (Olle Persson) är Zarahs motspelare i flera filmer och får vara den som kritiserar den politiska väg Tyskland vandrar, även om han spelar med ett tag han också. Han tycks älska både Zarah och Judith men det är Judith han väljer och faktiskt gifter sig med.


Därtill finns en SA-officer och hans moster som har en minst sagt underlig relation och Magda Goebbels (Matilda Paulsson), Goebbels fru, som driver honom närmast till vansinne.


Scenerna "klipps ihop" à la film och filminspelningsscener förekommer vid flera tillfällen. De blir som drömlika sekvenser med en suggestiv musik, som bryts av att Zarahs "riktiga jag" bryter igenom den roll hon ska spela.


Musiken är inte det minsta renrasig - det är pastisch på den musik som förknippas med Zarah Leander och på propagandamusik från Tredje Riket, det är wienervals, klezmer och modern musik som man förväntar sig att sådan ska låta. Det är skira körpartier och hätska utrop och böljande filmmusik. Och allt är skrivet av Anders Nilsson, det är ingen "äkta" musik från tiden man får höra. Operatrisen blev positivt överraskad - vissa partier är väldigt vackra, andra suggestiva och ytterligare några är mycket starka, däribland en duett mellan Florian och Judith, som för Operatrisen framstod som en av höjdpunkterna i föreställningen.


Några scener hade dock vunnit på att kortas, däribland masscenerna i början och slutet, som framstår som både sega och plottriga. Och några övertydligheter hade kunnat strykas.

Sångarna är överlag bra men Ulrika Tenstam är faktiskt fantastisk. Hennes röst är nästan Zarahmässigt låg och hon använder sig av alla register och färger. Hon är också en närmast portträttlik Zarah. Operatrisen vill bara ha mer, som sagt. Olle Persson är bra, som alltid, och Henrik Holmberg är en synnerligen osympatisk Goebbels. Madeleine Wibom gör här sin första stora roll i Sverige efter ett antal år i Schweitz och hon låter mycket bra, särskilt i den nämnda duetten. Sceniskt övertygande är hon dock främst i första aktens final, där hon för döva öron försöker berätta vad det är som händer i Tyskland. Kören utnyttjas flitigt för att skapa motsättningar i scenerna, såväl scensikt som musikaliskt, och de gör det mestadels bra men det finns en viss osäkerhet vad gäller insatserna, vilket ibland bryter stringensen.


Det är en mycket stor produktion vad gäller teknik och kostym; på scenen används tre lyftbord som höjer och sänker människor och rekvisita på löpande band och kostymbyten sker mest hela tiden - kören har nog fyra och Zarah själv minst sju, de flesta kreationer som anstår en Stjärna.


Programbladet måste också nämnas. Folkoperans program är i en klass för sig men detta är nog det bästa Operatrisen sett. Ett nummer av Vecko(?)Journalen med autentiskt annonsmaterial från slutet av 1930-talet och sepiatonade bilder. Festbilder av "Zarah" blandas med bilder av den verkliga Zarah och Operatrisen njuter.


Nåväl, föreställningen inleds och avslutas med att Zarah vänder sig direkt mot publiken, som om det var en frågestund, eller möjligen intervju - nej, kanske ett avsnitt av Här har du ditt liv - och får frågor som hon både besvarar och viftar bort: hon är sångerska, det andra är mer eller mindre oväsentligt för henne. Sådana inslag är en fin balansgång men den blick, det ansiktsuttryck Ulrika Tenstam har när hon uttalar de sista orden ger Operatrisen gåshud; där finns så många känslor koncentrerade.


Sång från sidan

Gårdagskvällen var inte så lysande för ett par sångare, faktiskt så ickelysande att de var belagda med sångförbud och enbart agerade på scen, medan sången kom från annat håll.

Operan var det Katarina Dalayman som var indisponerad så Brünnhildes parti i Ragnarök sjöngs av Rachel Tovey. Att Tovey inte fick agera beror på att föreställningen spelades in för den framtida TV-utsändningen.

Folkoperan var det Henrik Holmberg som fick mima, medan hans parti i Zarah markerades av Christine Mollvik (!), kormästare och repetitör på Folkoperan, från balkongens sida.

Operatrisen hoppas att båda tillfrisknar snarast.


Veckans premiär

image34

På söndag blir det urpremiär på Folkoperan. Zarah - beundrad och bespottad är en nyskriven opera om Zarah Leanders tid i nazityskland. Anders Nilsson har skrivit musiken och Claes Fellbom, som också regisserar, står för texten. Ulrika Tenstam gör den såväl vokalt som sceniskt mycket  krävande rollen som Zarah. Hon flankeras av bl.a. Henrik Holmberg som Joseph Goebbels, Olle Persson som filmskådespelaren Florian Richter och Madelaine Wibom som påkläderskan Judith Rosenbaum. Även Judith och Florian har viss verklighetsbakgrund, även om denna hanterats (ännu) friare än Zarah.

Operatrisen tycker att det är roligt att de fyra huvudrollerna sjungs av varsitt röstfack på klassiskt manér men att det är tenoren som är den onde för en gångs skull. 

Några förhandsreportage: SvD, DN, UNT och NT. Ett par utdrag för provlyssning finns på Folkoperans hemsida.

Först igen

Gunilla Brodrej på Expressen sätter en ära i att vara först att recensera. Läs recensionen av Ragnarök här.

Uppdaterat: Och här är SvD:s, DN:s, Aftonbladets och GöteborgsPostens recensioner.

Dagen R

image33

Idag är det dagen D, eller dagen R för Ragnarök, om man så vill (eller G för Götterdämmerung om det är originalspråket man vill hålla sig till). Om åtta timmar smäller det men Operatrisen kommer inte att vara där. Det är ett medvetet val men det är nästan så att hon ångrar sig nu när förväntan hänger starkt i luften i hennes wagnerianska omgivning. I ett sista (?) inför-premiären-reportage i SvD fann hon den vackra bilden av bröllopsscenen.

Mer opera på Dramaten

Om det i Vögelein är libretton som står i centrum vad gäller de operamässiga inslagen, blir det i stället det musikaliska som lånas in i Blanche och Marie med premiär 29 september. En av de hysteriska kvinnorna spelas av Alexandra Büchel, student på Operahögskolan i Stockholm, som framför Nattens drottnings arior samt vansinnesarior ur belcantorepertoaren. De höga koloraturerna är ju ett signum för galenskap på scen och här lånas de in till talteatern.

Wagner på Dramaten

Ja, kanske inte riktigt, men i slutet av oktober gör Staffan Valdemar Holm Dramatendebut som pjäsförfattare med Vögelein, en pjäs som korsar historien om den kidnappade och inlåsta österrikiskan Natacha Kampusch med Wagners Siegfried.

Inför Ragnarök

Det finns i alla fall artiklar att läsa inför lördagens premiär. Om nya instrument och intervju med Staffan Valdemar Holm.

Nyhetstorka

Operatrisen har inte så mycket att rapportera. Hon skulle visserligen kunna analysera Pavarotti på längden och bredden men det gör andra så mycket bättre och mer initierat. Hon har inte varit på några föreställningar hon kan berätta om och det första besöket dröjer. Det är den där tiden som inte riktigt räcker till.

På lördag har i alla fall Ragnarök premiär på Operan. Äntligen ska cirkeln slutas och Ringen bli komplett. Måndagens generalrepetition var välbesökt  av Dramatenskådespelare, vilket det rapporteras om här.

Och nästa söndag blir det urpremiär på ZarahFolkoperan. Sedan torde operahösten vara i full gång.

Operateknik

Imorgon kan den som befinner sig i Stockholm få lära sig hur det fungerar bakom en operascen. Operan har öppet hus med tema teaterteknik och det ges guidade rundturer och stationer där man får prova själv. Dessutom är det gratis! (Guideturerna kräver dock att man hämtar biljett.)

Singelsuccé

Operans Singelkvällar har blivit en sådan succé att man anordnat ytterligare två föreställningar, 21 och 28 november. Men kvinnor göre sig icke besvär -- nu finns endast "killplatser" kvar. Och det är balett som gäller samtliga kvällar.

En annan tenor

En tenor som i stället befinner sig i början av sin sångarbana och som fått en extra skjuts på vägen är Daniel Johansson, som för närvarande går andra året på Operahögskolan i Stockholm. I tisdags kväll avgick han som segrare i tävlingen Gösta Winbergh Award och blev därmed 14 000 Euro rikare.

Pavarotti är död

I år faller de ifrån, operasångare/sångerska efter operasångare/sångerska. Men Luciano Pavarotti är tveklöst den största av dem som lämnat jordelivet den senaste tiden. Operatrisen kan inte säga så mycket, trots att hon inte är någon stor vän av tenorer var Pavarotti ändå Pavarotti.


Bartoli = Malibran?

Cecilia Bartoli går framåt i tiden, från barocken till bel canton och det samlande denna gång är Maria Malibran, en 1800-talets superstar som dog ung och lämnade efter sig minnen och historier -- och musik som tillägnats henne och som hon skrivit själv. Även denna gång är det en skiva och en konsertturné som är resultatet men också en utställning kring Maria malibran.

Operatrisen tycker att det låter fascinerande -- Cecilia Bartoli torde ha en av världens bäst lämpade röster för den repertoar och det utförande det rör sig om; stort omfång och en extrem koloraturskicklighet borgar för den virtuositet som var epokens kännemärke.

Operatrisen har inte lyssnat ännu, bara läst om det hela.

Höstens första

Höstens första stora operapremiär är Faust Göteborgsoperan. Och första recensionen blev denna.

Uppdaterat: och här är SvD och DN också.

RSS 2.0